logo

Elokuvateatterin tulevaisuus digitaalisessa ajassa

Kuvittele mielessäsi kokemus, josta käytetään termiä elokuvissa käyminen. Kuvittele näkeväsi ensimmäinen Tähtien sota tai Tuulen viemää tai Tuntematon sotilas ensimmäistä kertaa elämässäsi. Mielessäsi saatat nähdä tyylikkyyttä ja seremoniallisuutta, jännitystä ja innokkuutta, satoja innokkaita ihmisiä jonottamassa näytökseen, johon saattaa osallistua jopa joitain elokuvan tähtiä. Näet mielessäsi kirkkaat neonvalot ja juhlavat elokuvateatterit.

Kuvittele teatteri sisältä: popcorn-kone poksauttelemassa maissinjyviä tiskin takana, ympärillään iloisia asiakaspalvelijoita, hyvin pukeutuneita miehiä ja naisia rahastamassa sisäänpääsymaksun, kun ihmiset astuvat sisään teatteriin. Kuvittele ihmisjoukko lippuluukun lasi-ikkunan takana, missä hymyilevä lipunmyyjä jakaa lippuja lasipaneelin keskireiän läpi innokkaille asiakkaille, jotka työntävät rahansa lipunmyyjälle lasin alareunan reiän kautta.

Kun ohitat lipuntarkistajan ovella, yleisö kasaantuu ryhmittäin ympäri salia kuiskaillen toisilleen jännityksestä, kun he istuvat punaisella kankaalla päällystetyille tuoleille ja riisuvat takkinsa ja hattunsa. Jokainen nousee kohteliaasti seisomaan, kun jonkun on päästävä omalle paikalleen rivin keskiosassa. Yleisön puheensorina keskeytyy, kun valot sammuvat, ja kaikki hiljentyvät ennen elokuvaa valmistautuen siihen tunnetasolla, kun nuori mies tai nainen lataa raskaan filmirullan projektoriin ja aloittaa näytöksen.

Tätähän elokuvissa käyminen on, vai mitä? Onko tämä myös sama kokemus, jonka olemme saaneet viime aikoina elokuvissa? Ei aivan. Aivan kuten elokuvatkin ovat muuttuneet, myös elokuvissa käymisen kokemus on muuttunut. Teatterit eivät ole aivan yhtä täysiä. Ruokajonot ovat verrattain lyhyitä, koska niin harva haluaa tuplata kustannukset elokuvateatterissa käymiseen saadakseen vain valtavan säkillisen popcornia. Joissain teatterissa on suuri yleisö varsinkin perjantaisin, jolloin on usein suurten menestyselokuvien ensi-iltoja, mutta muina iltoina saleista löytyy yleensä runsaasti tyhjiä paikkoja.

Popcorn

Popcorn

Elokuvateatterien vaihteleva kokemus

Kun on mennyt viisitoista minuuttia mainoksia, ilmoituksia kännykän käytöstä ja tietty määrä aikaa kehumalla käyttämäsi teatteriketjun nettipalveluita tai salin audiovisuaalista laatua, alkavat ennakkonäytökset, ennen kuin itse elokuva alkaa lopulta kaksikymmentä minuuttia mainostetun ajankohdan jälkeen.

Mitä tämä kertoo elokuvissa käymisestä tänä päivänä? Nämä ajatukset voisivat edustaa sekä elokuvissa käymisen vastustajien että myös elokuvateattereiden ystävien mielipiteitä. Molemmissa ajatusmaailmoissa löydät itsesi elokuvateatterista, toisinaan popcorn-pussin ja valtavan sokerisen virvoitusjuoman kanssa, katsomassa elokuvaa muiden ihmisten kanssa. Joskus sinua naurattaa, joskus sinua itkettää, joskus jäät katsomaan lopputekstit ja joskus poistut kesken elokuvan. Tämä yleistason skenaario osoittaa, että yleensä olosuhteiden mukaiset tekijät muuttavat elokuvakokemusta. Sali voi olla liian äänekäs, valot liian kirkkaat, ääni huono, ruoka pahanmakuista tai itse elokuva on roskaa.

Tästä huolimatta useimmat elokuvissa käyjät eivät luultavastikaan valittaisi, että valot ovat aina liian kirkkaat tai että ääni on aina huono tai heidän näkemänsä elokuvat ovat aina roskaa. He valittaisivat luultavasti mukavuuksien puuttumisesta, lipun korkeasta hinnasta tai kännyköiden käyttämisestä salissa. Nämä eivät ole välttämättä olosuhteellisia tekijöitä, vaan ennemminkin tulosta muutoksista elokuvateattereiden toiminnassa ja ihmisten tavassa nähdä elokuvia.

Muutos elokuvien katsomisessa

Suuret elokuvat elokuvateattereissa tuntuvat seuraavan tiettyjä kaavoja. Mutta elokuvateatterit eivät ole enää ainoita paikkoja, joissa voimme nähdä hyviä elokuvia. Hiljattaisissa artikkeleissa on arvioitu, että televisio on uusi valittavan arvoinen media ihmisille, jotka haluavat tehdä fiksun muutoksen mediankulutustottumuksissaan. Tämä heijastelee näkemystä siitä, että elokuvista puuttuu nykyään keskitason draamaa, kun tarjolla on lähinnä marginaalitason julkaisuja itsenäisesti tuotetuista art-house -elokuvista (joita katsotaan todennäköisemmin joka tapauksessa kotona television näytöltä) ja vastaavasti valtavalla budjetilla tuotettuja elokuvia, joissa maailma on lähes tuhoutunut ennen kuin joku sukkahousuihin pukeutunut supersankari pelastaa maailman 3D-lasien läpi.

Näiden muutosten ja trendien myötä on selvää, että katsojat, joilla ei ole kiinnostusta kasvavia elokuvatrendejä kohtaan, suuntaavat muualle saadakseen oman tarpeensa mukaista viihdettä, mikä ei yllätä, koska tarjolla olevista vaihtoehdoista ole lainkaan puutetta. Rakeisten elokuvafilmien nostalgisina historiallisina aikoina elokuvateatterit olivat ainoa vaihtoehto päästä näkemään filmejä, kun varhainen televisiotuotanto oli materiaaliltaan hyvin rajallista, mutta nykyään yleisöllä on käytössään laaja valikoima suoratoistopalveluita, joiden kautta he voivat katsoa elokuvia ilman fyysisen levyn ostamista tai vuokraamoon ajamista (vaikkakin niistä suurin osa on jo nykyään suljettu).

Myös monet maksu-tv-palvelut kuten HBO Nordic tai Ruutu+ tarjoavat suoratoistopalveluina elokuvia ja tv-sarjoja, ja samaan aikaan AppleTV:n ja Netflixin kaltaiset suoratoistojätit tarjoavat katsojilleen valtavan valikoiman elokuvia ja sarjoja. Myös YouTube on alkanut tarjota varsinkin maksullisia elokuvia sekä vapaasti katsottavia sarjoja Premium-asiakkailleen. Sama muutos on ollut havaittavissa kaikilla viihteen osa-alueilla elokuvien lisäksi. Musiikin kulutus tapahtuu Spotifyn ja Apple Musicin kautta, pelaajat ovat siirtyneet oikeilta kasinoilta Pokerstars Casinon kaltaisille nettikasinoille ja jopa käytettyä tavaraa myydään enemmän verkossa esimerkiksi Tori.fi-palvelussa kuin perinteisillä kirpputoreilla.

Kunhan käytössä on vain toimiva tietokone ja internetyhteys, on äärimmäisen helppoa löytää elokuvia katseltavaksi joko ladattavina torrentteina tai ilmaisvideoita näyttäviltä sivustoilta, jotka näyttävät elokuvia maksutta, ilman että käyttäjän on rekisteröidyttävä ja maksettava palveluista. Näiden palveluiden käyttäminen on usein laitonta ja edustaa piratismia. Vaikka hallinnot ja yritykset pyrkivät jatkuvasti sulkemaan näitä sivustoja, ne ovat äärimmäisen sitkeitä ja käyttävät välityspalvelimia pitääkseen sivustot pystyssä.

Elokuvateatteri

Elokuvateatteri

Vaikkakin kaikki nämä teknologiset ja muut muutokset voivat tarjota elokuvien ystäville ”älykkään suunnan” hakemiensa elokuvien pariin, ne eivät edusta hyvää perinteisille elokuvateattereille. Jatkuvasti kasvava kiinnostus ”ulkomaalaisia” elokuvia kohtaan Hollywood-tuotantojen sijasta on johtanut myös Hollywoodin ulkopuolisten elokuvien suosion nousuun Netflixissä, vaikka näitä elokuvia on hankala löytää suurista elokuvateattereista. Tämä tarkoittaa lopulta myös sitä, että elokuvien ystävät löytävät aina keinoja päästä käsiksi kiinnostaviin uusiin ulkomaalaisiin pienen budjetin elokuviin, vaikka teatterit pitäytyisivätkin vain uusimpien suurten elokuvien näyttämisessä ohjelmistossaan.

This post was written by